Retrieval Practice, czy klasyczne powtórki na lekcji?

retrieval practice

Co to jest Retrieval Practice? Czym różni się od tradycyjnych powtórek? Czy warto poświęcać czas na poznanie nowej strategii, skoro masz już przetestowany i działający zestaw technik?

W dzisiejszych czasach nastolatek ze smartfonem w ręce ma dostęp do wiedzy zarezerwowanej kiedyś dla prezydenta USA. Zalew informacji i brak czasu to główne przyczyny tego, że większość nauczycielek i uczniów wybiera znane sobie metody powtarzania materiału, nie zastanawiając się nad tym, czy działają.

Skuteczne powtórki przyklejają wiedzę. Rezygnując z ich wykorzystania, tracisz szansę na poprawę rezultatów uczniów. Jeżeli wyniki nie odzwierciedlają wysiłku, jaki wkładasz w pracę, być może warto byłoby rozważyć wykorzystanie najnowszych technik powtarzania materiału podczas Twoich zajęć.

W moim przypadku wprowadzenie niewielkich udoskonaleń przyniosło zaskakujące rezultaty, więc jeżeli dysponujesz chwilą czasu, zapraszam Cię do lektury tego posta 🙂 .

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Czy klasyczna powtórka to strata czasu?
  • Na czym polega Retrieval Practice …
  • i jak ta metoda sprawdziła się na moich zajęciach.

Czy klasyczna powtórka to strata czasu?

powtórka przed sprawdzianem

Z jednej strony powtórka na koniec lekcji lub działu to klasyka, z której korzystamy od wielu lat. Z drugiej zdajesz sobie sprawę z tego, że utrzymanie uwagi i skupienia uczniów jest coraz trudniejsze.

Nie zaskoczę Cię, pisząc, że realia, w jakich żyje współczesna młodzież, odbiegają od tych, w których dorastałaś kilka lat temu. Kiedyś uczniowie odrabiali zadania domowe. Dzisiaj praca domowa to dzieło nadopiekuńczej matki, kolegi udostępniającego zadania w Social Media lub wujka Google.

Co więcej, według badań 84% uczniów powtarza materiał, czytając notatki. Dodatkowo dla 55% jest to jedyna forma utrwalania, jaką znają. Niestety niewielu z nich wie, że to skuteczny przepis na stratę czasu, a nie przyrost wiedzy.

Podałam Ci tylko kilka przykładów błędów i ograniczeń związanych z powtarzaniem materiału, ale zgodzisz się pewnie ze mną, że problem ten jest jeszcze bardziej złożony.

prezent do pobraniaPOBIERZ PLIK: Jak utrwalać wiedzę, by uczniowie pamiętali dłużej?

Retrieval Practice – co to jest

retrieval practice co to jest

Po pierwsze, Retrieval Practice (przywoływanie informacji z pamięci) to powtórki na miarę XXI wieku, o których skuteczności przekonują naukowcy i nauczyciele z całego świata.

Po drugie, strategia ta wspiera proces przenoszenia informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej. Odbywa się to poprzez wplatanie w nauczanie krótkich kilkuminutowych powtórek skupiających się na jednym zagadnieniu i wymagających od ucznia udzielenia odpowiedzi na pytania.

Najbardziej zaskakujący jest fakt, że wykorzystanie Retrieval Practice na Twoich zajęciach nie wymaga inwestycji dodatkowego czasu, a wręcz przeciwnie pozwala go oszczędzić.

Wdrażając techniki pozyskiwania informacji z pamięci, możesz pracować tradycyjnymi metodami lub wykorzystywać dobrze znane narzędzia cyfrowe.

Zastosowanie tej metody nauczania pomaga unikać iluzji wiedzy.

Podczas tradycyjnych powtórek uczeń czytający notatki ma wrażenie, że rozumie temat. Pozyskiwanie informacji z pamięci pozwala na sprawdzenie, czy wiedza faktycznie znajduje się w głowie ucznia, czy to tylko złudzenie.

prezent do pobraniaPOBIERZ PLIK: Jak utrwalać wiedzę, by uczniowie pamiętali dłużej?

Moja przygoda z Retrieval Practice

powtórka na lekcji

Bez względu, na to jakiego przedmiotu uczysz, zgodzisz się ze mną, że istnieją kluczowe pojęcia. Bez ich zrozumienia dalsza nauka jest delikatnie mówiąc uciążliwa.

W moich przedmiotach taką rolę odgrywa adresacja IP. Jeżeli nie przykleję tej wiedzy do ucznia, zagwarantuję mu niepowodzenia w kolejnych latach nauki. W dodatku praktycznie uniemożliwię zdobycie zawodu technika informatyka.

Od kilku lat testuję wykorzystanie metody Retrieval Practice do utrwalenia materiału z tego działu. Każdego roku wyniki tych działań pozytywnie mnie zaskakują. Najbardziej intrygujący jest fakt, że nawet uczniowie mający problemy w nauce z adresacją IP radzą sobie świetnie, choć dział ten jest rozległy i nie należy do najłatwiejszych.

Podsumowując, przyklejanie wiedzy do ucznia nie musi być żmudnym zajęciem, wysysającym z Ciebie resztki energii. Wystarczy kilka sprawdzonych metod, aby wiedza pozostała w głowie ucznia na dłużej.

Ważne jest to, czego nauczą się Twoi uczniowie, a nie to jak bardzo będziesz się poświęcać. Rezygnując ze swoich pasji i spędzania czasu z ważnymi dla Ciebie osobami skazujesz się na zagrożenie wypaleniem zawodowym.

Retrieval practice to strategia nauczania wykorzystująca różne narzędzia i techniki. Możesz wybrać spośród nich te, które najbardziej pasują do Twoich potrzeb i odzwierciedlają Twój potencjał.

Mam nadzieję, że zainspirowałam Cię do sprawdzenia działania strategii pozyskiwania informacji z pamięci na Twoich zajęciach. Więcej informacji znajdziesz jak zwykle w materiałach dodatkowych dołączonych przeze mnie do tego artykułu.

Trzy rzeczy do zrobienia po przeczytaniu posta:

  • po pierwsze – pobierz materiały dodatkowe przygotowane przeze mnie dla Ciebie,
  • po drugie – przetestuj rozwiązanie na swoich lekcjach,
  • na koniec – wykorzystaj oszczędzone minuty na delektowanie się w ciszy smakiem kawy pitej z ulubionego kubka 🙂 .

P.S. Dane do wykresu: Sprawdzenie wiedzy po 5 minutach i po tygodniu, przedstawione w tym poście pochodzą z książki Powerful Teaching Pooja K. Agarwal, Patrice M. Bain.

Te posty również mogą cię zainteresować:

Pobierz dodatkowe materiały dla nauczycielek!

Kliknij obrazek i uzyskaj dostęp do bezpłatnej #eduInpiracjiDlaCiebie: Jak utrwalać wiedzę, by uczniowie pamiętali dłużej?

jak utrwalać wiedzę by uczniowie pamiętali dłużej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.