
Egzaminy to zmora większości uczniów i nauczycieli. Z jednej strony może Ci się wydawać, że robisz wszystko, by wyniki odzwierciedlały wkład pracy. Z drugiej wiesz, że sama świata nie zwojujesz i bez zaangażowania ze strony Twoich podopiecznych niewiele zdziałasz. Spaced Practice to technika pozwalająca wycisnąć więcej z tradycyjnych powtórek przed egzaminem. Nie stosowałaś jej do tej pory? Być może nadszedł czas, byś to zmieniła.
Jako początkująca nauczycielka z pewnością skupiałaś się na przekazywaniu wiedzy. Mogłaś kierować się błędnym założeniem, że im więcej godzin poświęcisz na wkładanie wiedzy w głowy uczniów, tym więcej jej tam zostanie.
Po jakimś czasie dotarło do Ciebie, że Twój wysiłek nie przekłada się na wiedzę i umiejętności w takim stopniu, w jakim przypuszczałaś. W końcu doszłaś do wniosku, że tylko zwiększając zaangażowanie uczniów, możesz realnie wpłynąć na uzyskiwane przez nich rezultaty.
Jedną z technik utrwalających zdobytą w trakcie lekcji wiedzę i poprawiającą wyniki uczniów na egzaminach jest metoda Spaced Practice. Nie wymaga ona od nauczyciela poświęcania dodatkowego czasu, a w sprytny sposób zwiększa wysiłek uczniów i przenosi na nich odpowiedzialność za naukę.
W dzisiejszym artykule opowiem Ci:
- czym jest Spaced Practice,
- dlaczego działa,
- i jakie korzyści przynosi.
Spaced Practice co to takiego?

Kiedy po raz pierwszy uświadomiłaś sobie, że pracujesz ciężej niż Twoi uczniowie? Nagle odkryłaś, że targasz ze sobą torbę pełną pomocy dydaktycznych, a Twój wyluzowany podopieczny przychodzi z jednym wieloprzedmiotowym zeszytem. A może po spędzeniu popołudnia na poprawie zadań domowych odkryłaś, że ta klasa to fenomen. Wszyscy rozwiązali ćwiczenia w ten sam sposób 😉 .
Spaced Practice to technika zgodnie, z którą powtórki materiału są rozłożone na krótkie sesje, oddalone od siebie w czasie. Najczęściej ta technika jest wykorzystywana w połączeniu z Retrieval Practice opisanym przeze mnie tutaj. Średni czas pomiędzy kolejnymi powtórzeniami wydłuża się. Ogólnie rzecz biorąc im więcej uczeń zapomni i trudniej mu przypomnieć sobie odpowiedzi tym zdaniem badaczy tej metody lepiej.
Do tej pory naukowcy przebadali Spaced Practice na wiele różnych sposobów. W jednym z eksperymentów uczniów podzielono na dwie grupy. Każda poświęciła 30 minut na naukę. Różnica była taka, że grupa pierwsza miała trzy sesje po 10 minut w trzy kolejne dni, a grupa druga uczyła się 30 minut jednego dnia. Po 7 dniach przyszedł czas na napisanie testu.
Uczniowie przygotowujący się zgodnie z zasadami Spaced Practice osiągnęli średni wynik na poziomie 77%, a druga grupa odpowiedziała poprawnie na 55% pytań.
POBIERZ PLIK: Jak wykorzystać Spaced Practice na powtórkach do egzaminu?
Dlaczego to działa?

Dzięki zastosowaniu Spaced Practice Twój uczeń wielokrotnie styka się z nowym dla niego materiałem. Zyskuje szansę na utrwalenie wiedzy i umiejętności w pamięci długotrwałej.
Co więcej, wyniki badań pokazują, że technika ta znacząco poprawia zapamiętywanie bez zwiększania czasu spędzonego na nauce.
Informacje, które są łatwo przyswajane, szybko zostają zapomniane. Być może zdziwi Cię fakt, że również w tym przypadku działa tradycyjne polskie przysłowie: łatwo przyszło, łatwo poszło.
Mózg zapamiętuje tylko istotne informacje, a za takie uznaje te, w których naukę włożył wysiłek.
POBIERZ PLIK: Jak wykorzystać Spaced Practice na powtórkach do egzaminu?
Trzy korzyści z wykorzystania Spaced Practice

Bonus 1:
Badania naukowców potwierdziły, że Spaced Practice pozwala lepiej zrozumieć przyswajaną wiedzę i umiejętności z zakresu języków, matematyki, nauk ścisłych i nauk społecznych. Uczeń nie tylko zapamiętuje nowe informacje, ale potrafi również je zastosować w nowych sytuacjach.
Spaced Practice – Bonus 2:
Jeżeli jeszcze nie przekonałam Cię do wykorzystania Spaced Practice na Twoich zajęciach, dodam, że upływający czas potęguje różnice w wynikach pomiędzy uczącymi się tą techniką a pozostałymi.
W jednym z badań uczniowie zostali poddani testom po 9 miesiącach od ostatniej powtórki. Może zaskoczyć Cię fakt, że grupa powtarzająca materiał za pomocą Spaced Practice osiągnęła znacznie lepsze rezultaty niż reszta.
Bonus 3:
Po trzecie przebadano działanie metody na różnych grupach. Wnioski były podobne. Spaced Practice poprawia wyniki bez względu na wiek uczniów i stopień trudności przyswajanego materiału. Przetestowano działanie metody, począwszy od małych dzieci, skończywszy na studentach medycyny zdobywających umiejętność wykonywania operacji chirurgicznych.
Małe zmiany mogą robić wielką różnicę. W moim przypadku zastosowanie techniki odniosło właśnie taki skutek. Na początku możesz pomyśleć, że wdrożenie tego rozwiązania na Twoich zajęciach nie jest możliwe. Twój przedmiot jest specyficzny, wyjątkowy, u Ciebie się to nie sprawdzi … Warto sobie wtedy zadać pytanie, czy to nie przyzwyczajenia i chęć pozostania w strefie komfortu wpływają na Twoją decyzję?
Mam nadzieję, że przekonałam Cię, że Spaced Practice to jedna z metod nauczania XXI wieku. Jeżeli masz inne, Twoim zdaniem bardziej skuteczne sposoby, podziel się nimi w komentarzu do tego posta. Chętnie sprawdzę je u siebie.
Trzy rzeczy do zrobienia po przeczytaniu tego artykułu:
- po pierwsze – pobierz dodatkowe materiały dołączone przeze mnie do tego posta,
- po drugie – wypróbuj opisane przeze mnie rozwiązanie na dowolnej lekcji,
- na koniec – dopasuj mój schemat tak, aby spełnił Twoje oczekiwania.
Te posty również mogą cię zainteresować:
- Jak sprawdzić, co uczniowie pamiętają bez oceniania?
- 4 strategie nauczania przyklejające wiedzę
- 3 cechy dobrego nauczyciela. Jak bardzo jesteś super?
Źródła, z których zaczerpnęłam informacje o badaniach naukowych:
http://pdf.retrievalpractice.org/TransferGuide.pdf, http://pdf.retrievalpractice.org/spacing/Carpenter_Pashler_Cepeda_2009.pdf http://pdf.retrievalpractice.org/spacing/Moulton_etal_2006.pdf
Pobierz dodatkowe materiały dla nauczycielek!
Kliknij obrazek i uzyskaj dostęp do bezpłatnej #eduInpiracjiDlaCiebie: Jak wykorzystać Spaced Practice na powtórkach do egzaminu?
