
Być może chcesz zwiększyć zaangażowanie uczniów do nauki, popracować nad poprawą zachowania, albo do głowy przyszedł ci zupełnie inne odlotowy pomysł dzięki, któremu oszczędzisz masę energii. Kreatywna informacja zwrotna dla ucznia może ułatwić Ci to zadanie.
Jedni uważają, że jej skuteczne udzielenie w warunkach szkolnych jest niemożliwe. Inni zaczynają z zapałem realizować zalecenia metodyków, ale po czasie dopada ich wypalenie. Istnieje też podejście, którego zastosowanie sprawi, że udzielania informacji zwrotnej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, zrobi się samo 🙂 . I właśnie o nim dziś Ci opowiem.
Gry komputerowe wciągają bardziej niż lekcje. W większości przypadków znajdujący się w kieszeni smartfon jest bardziej atrakcyjny niż twoja osoba.
U mnie jest jeszcze gorzej, ja prowadzę zajęcia w pracowni komputerowej 😉 .
Moja walka z graniem na lekcjach nieustannie ewaluowała. Przeszłam przez etapy bycia komórkową poławiaczką i smartfonową ignorantką.
Efekty były zawsze takie same. Marnowałam czas, traciłam energię, pojawiały się wyrzuty sumienia, że nie potrafię tego ogarnąć. Co jakiś czas trafiam na w Internecie na badania naukowców dotyczące gier komputerowych. Przez większość życia uważałam, że gry są złem, z którym ja stojąca na straży polskiej edukacji nauczycielka mam obowiązek walczyć 😉 .
W końcu zdałam sobie sprawę z tego, że nad ich tworzeniem pracują rzesze specjalistów dysponujących najnowocześniejszymi przebadanymi nauko psychologicznymi metodami i narzędziami.
Nie należę do osób, które łatwo się poddają, jednak zobaczyłam nową perspektywę. Moja walka z góry skazana była na niepowodzenie.
Istnieją różne podejścia do udzielania informacji zwrotnej dla uczniów. Ja dzisiaj podzielę się tym, które wykorzystuje znane z gier komputerowych mechanizmy.
Z tego wpisu dowiesz się:
- Dlaczego gry komputerowe wciągają bardziej niż lekcje?
- Jak dzięki informacji zwrotnej sprawić, by uczeń poczuł się ważny …
- … i jak dać mu kolejne życie.
Jesteś ważny

Założę się, że z chirurgiczną precyzją jesteś w stanie wymienić czynności wykonywane na początku lekcji:
- po pierwsze – ogarniasz panujący chaos,
- po drugie – wykonujesz coś spektakularnego 😉 po to, by uczniowie zauważyli, że lekcja już się rozpoczęła.
Wykonanie tylko tych dwóch rzeczy w niektórych klasach pożera połowę Twojej energii, więc na samą myśl o tym, że warto, by było udzielić informacji zwrotnej dostajesz… (w miejscu trzech kropek wstaw dowolne 🙂 ).
Oceny dają informację zwrotną, ale dążenie do oceniania każdej podejmowanej przez uczniów aktywności mija się z celem. Uczniowie kochają gry komputerowe za to, że na bieżąco informują ich o postępach.
Po każdej wykonanej czynności, zdobytej umiejętności, otrzymują punkty, odznaki, przechodzą na kolejny poziom, odblokowują kolejne super moce.
Każda nieudana próba kończy się stratą punktów, powrotem do początku misji lub zakończeniem gry i wyświetleniem znienawidzonego komunikatu Game Over.
Wprowadzenie mechanizmu ciągłego nagradzania i dawania informacji zwrotnej w grach komputerowych pozwala zaspokoić potrzebę bycia ważnym i zauważonym.
Moja eduInspiracja dla Ciebie:
Chcesz zachęcić uczniów do systematycznej pracy i zaangażowanie podczas zajęć? Doceniaj każdy przejaw aktywności.
Zamień mało istotne plusy i minusy na punkty. Pozwól uczniom wymieniać je na ustalone wcześniej przywileje:
- możliwość wymiany pytania na inne,
- podpowiedź podczas sprawdzianu,
- możliwość uratowania przed pytaniem kolegi,
to tylko kilka przykładów nagród, które mogą się znaleźć na klasowej liście.
Ranking przyznanych punktów może mieć formę: planszy powieszonej w widocznym miejscu, arkusza Excel lub statystyki w oprogramowaniu pozwalającym grywalizować lekcje (np. Classcraft).
Informacja zwrotna dla ucznia – drugie życie

Zazwyczaj na początku roku szkolnego ustalasz zasady poprawy ocen niedostatecznych. Bez względu na to, jakie podejście przyjmiesz, ilość prób zazwyczaj jest ograniczona. Nie miej sobie tego za złe, Twoja doba ma tylko 24 h 🙂 .
Gry komputerowe tworzą środowisko gwarantujące możliwość odniesienia sukcesu bez względu na liczbę poniesionych po drodze porażek.
Nigdy nie skreślają uczniów, zawsze dają im szanse.
Przekazują istotną informację zwrotną: podejmij kolejną próbę, napraw to co poszło źle, a odniesiesz upragniony sukces.
Moja eduInspiracja dla Ciebie:
Tworząc interaktywne materiały do lekcji, minimalizujesz czas potrzebny na ich sprawdzenie. Większość narzędzi internetowych dla nauczycieli potrafi automatycznie oceniać udzielone przez uczniów odpowiedzi (np. Quizizz).
Co więcej, takie materiały możesz udostępniać uczniom wielokrotnie.
Zawsze będziesz mogła dać kolejną szansę na poprawę wyniku, a dzięki temu uczeń nie poczuje się przez Ciebie skreślony.
Będzie wiedział, że możliwość osiągnięcia sukcesu jest w zasięgu. Trzeba tylko podjąć wysiłek i zrozumieć materiał sprawiający problemy.
Zwiększenie motywacji uczniów przekłada się na lepsze wyniki w nauce i poprawę atmosfery w klasie. W tradycyjnym modelu nauczania większość nauczycieli przejmuje odpowiedzialność za uczenie na siebie, zapominając o tym, że zdecydowanie lepsze rezultaty osiągnie, gdy tą odpowiedzialność przeniesie na ucznia.
Podsumowując, znalezienie drogi do automatyzacji informacji zwrotnej dla ucznia pomoże Ci wywrzeć pozytywny wpływ na wyniki. Sprytne wplatanie mechanizmów gier komputerowych w lekcje przeniesie Twój warsztat pracy na zupełnie nowy poziom.
Przetestuj moje rozwiązania 🙂 . Jeżeli masz inne sprawdzone sposoby, podziel się nimi w komentarzu. Chętnie sprawdzę, czy zadziałają one na moich zajęciach.
Trzy rzeczy do zrobienia po przeczytaniu posta – informacja zwrotna dla ucznia:
- po pierwsze – wybierz jedną z opisanych przeze mnie eduInspiracji na udzielenie informacji zwrotnej,
- po drugie – przetestuj rozwiązanie w wybranej klasie i sprawdź, czy u Ciebie się sprawdza,
- na koniec – podziel się w komentarzu Twoim sposobem na udzielanie informacji zwrotnej.