
Czy Interleaving to strategia nauczania, z którą warto się zaprzyjaźnić? Na czym polega? Jak ją wdrożyć? I jakie realne korzyści dla nauczyciela i ucznia przynosi jej stosowanie?
Interleaving to jedna z czterech strategii nauczania przyklejających wiedzę do uczniów. Jeżeli do tej pory jej nie wykorzystywałaś, powiem Ci tylko, że w jednym z przeprowadzonych badań osoby uczące się z wykorzystaniem tej techniki osiągnęły prawie dwukrotnie lepsze wyniki niż osoby pracujące tradycyjną techniką blokowania.
Choć przy pierwszym zetknięciu możesz odnieść wrażenie, że jej wdrożenie jest trudne, nie zniechęcaj się. Bez względu na to, jakiego przedmiotu uczysz, warto poznać to rozwiązanie.
W dzisiejszym artykule opowiem Ci:
- czym jest Interleaving,
- jakie korzyści daje wykorzystanie tej strategii
- i jak ją wdrożyć na lekcjach powtórkowych.
Interleaving co to takiego

Zastanów się przez chwilę, jak wygląda Twoja standardowa lekcja. Wprowadzasz nowe zagadnienie, a zaraz potem za pomocą serii ćwiczeń starasz się pomóc uczniom zrozumieć i zapamiętać nową partię materiału. Możesz tego nie wiedzieć, ale ta technika po angielsku nazywana jest blockingiem.
O ile blocking świetnie sprawdza się na etapie nauki i pozwala uczniom zaznajomić się ze sposobem wykorzystania nowego rozwiązania, o tyle totalnie nie radzi sobie jako strategia ucząca praktycznego wykorzystania tej wiedzy.
Podsumowując, uczeń będzie wiedział jak rozwiązać zadanie metodą X, ale nie będzie wiedział, kiedy tę metodę zastosować.
Przeciwieństwem Blockingu jest Interleaving – technika przeplatania polegająca na mieszaniu różnych zagadnień z wybranej partii materiału. Blocking uczy uczniów, w jaki sposób rozwiązywać zadania z wykorzystaniem danego sposobu, ale to dzięki Interleaving zrozumieją, kiedy ten sposób można wykorzystać.
Z pewnością nie muszę Cię przekonywać do tego, że bez kluczowej umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce nie ma co marzyć o wysokich wynikach na egzaminach zewnętrznych.
POBIERZ PLIK: Jak wykorzystać Interleaving na lekcjach powtórkowych?
Strategia nauczania – korzyści z wykorzystania

Jak potwierdzają badania, Interleaving poprawia wyniki uczniów. Ta strategia nauczania uczy mózg płynnego przeszukiwania pamięci. Podczas standardowej nauki uczeń zapamiętuje materiał, jednak dopiero zdobycie umiejętności wykorzystania tej wiedzy w praktyce robi różnicę.
Przeplatanie wymaga od ucznia dodatkowego wysiłku. Uczeń, zanim skupi się na rozwiązywaniu zadania, musi zdecydować jakim sposobem to zrobi. Interleaving eliminuje działanie na automacie, nierozerwalnie połączone z rozwiązywaniem serii zadań tego samego typu.
Skoro już dowiedziałaś się, czym jest Interleaving i jakie korzyści zyskasz, prowadząc lekcje z wykorzystaniem tej techniki, przyszedł czas na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. W materiałach dodatkowych dołączonych przeze mnie do artykułu znajdziesz przykład wdrożenia techniki przeplatania na lekcjach powtórkowych.
Mam nadzieję, że przekonałam Cię do wykorzystania strategii do utrwalania wiedzy. Wykute na pamięć regułki i pojęcia ulotnią się z głów Twoich uczniów równie szybko, jak się tam znalazły. Tylko zdobycie przez uczniów umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy może zagwarantować, że Twoje wysiłki włożone w przekazywanie wiedzy nie poszły na marne.
Trzy rzeczy do zrobienia po przeczytaniu tego artykułu:
- po pierwsze – pobierz materiały dodatkowe dołączone do posta,
- po drugie – zrealizuj wybraną przez siebie lekcję powtórkową z wykorzystaniem tej techniki,
- na koniec – podziel się w komentarzu swoim sposobem na skuteczne utrwalanie wiedzy uczniów.
Te posty również mogą cię zainteresować:
- 3 aplikacje dla nauczycieli: Spaced Practice na lekcjach
- Interaktywne karty ćwiczeń: 3 aplikacje do tworzenia
- Jak ułatwić sobie życie nauczyciela? 6 korzyści Retrieval Practice.
Pobierz dodatkowe materiały dla nauczycielek!
Kliknij obrazek i uzyskaj dostęp do bezpłatnej #eduInpiracjiDlaCiebie: Jak wykorzystać Interleaving na lekcjach powtórkowych?
